IKLAN

Create your own banner at mybannermaker.com!

Thursday, October 7, 2010

Budgie Mati

Seperti biasa saya akan membuat rondaan dalam aviary memeriksa setiap nestbox selepas memberi burung2 makan.

Ketika budgie lain berebut2 melahap makanan , tapi tidak seekor budgie ini
.
Ini ialah Lily. Salah seekor budgie senior yg tak pernah gagal menjaga anak dgn baik. Seperti biasa lily tidak akan berganjak dari anak2nya sedangkan lili bukanlah budgie yg jinak.

Seolah-olah saya takde di situ..lily dgn selamba menyuap makanan kepada 2 ekor anaknya yg telah menetas. Kali ini lily ade 9 telur , 2 dah menetas. Musim2 yg lepas lily biasa hasilkan 8 hingga 10 biji telur semusim. Ini ialah musim keenam bagi lily.





Sedang saya teruskan rondaan memerikasa nestbox yg lain tiba2 terdengar jeritan burung. Terperanjat melihat lily tersungkur kaku di atas lantai. Terus saya angkatnya dan dapati lily dah tak bernafas lagi. Tiada sebarang kecederaan fizikal atau luka pada Lily….

Saya biarkan bangkai Lily yg masih panas di atas lantai seketika dan sebak melihat temannya memanggil2 nya… Setelah sejam berlalu badan lily telah pun kaku keras (regor mortis) dan saya tanam ni di laman rumah.

Sedih mengenangkan teman Lily dan lebih sedih lagi mengenangkan anak2 lily yg tak sempat mengenali ibu mereka.








ARTIKEL INI DIPETIK DARI BLOG UTAMA KAMI:BUDGIE BREEDER MALAYSIA

No comments:

Post a Comment